Utskrift från Jordbruksverket
20 april 2014
Du är här:

Vår service

Detta serviceåtagande visar vad du kan förvänta dig av Jordbruksverket och vad du kan göra för att underlätta för oss. Vårt mål är att du ska få en bra service och ett gott bemötande.

Det här kan du förvänta dig

Öppettider


Jordbruksverket har öppet vardagar mellan klockan 8 och 16.30. Undantag kan förekomma inför storhelger. Avvikelser från öppettiderna hittar du under Kontakt och besök till vänster. Där kan du också få information om vilka tider vi har en hög belastning med inkommande samtal och mejl så du kan planera din kontakt med oss.

På vår webbplats


Vår huvudkanal för kommunikation är webben. Det innebär att vi i första hand lägger ut nyheter och information elektroniskt. Här har vi information om Jordbruksverkets olika anvarsområden. Vi vill underlätta för dig bland annat genom olika e-tjänster. Du hittar dem under rubriken Självservice/e-tjänster.

Sociala medier


Jordbruksverket är närvarande i olika sociala medier för att underlätta dialogen och kontakten med medborgarna. Under rubriken Följ oss i sociala medier längst ner på startsidan har vi samlat de kanaler du kan besöka oss i just nu. Vi finns på Twitter, Facebook, bloggar och har en Youtubekanal.

I telefon


Kundtjänsten hjälper dig med att svara på frågor om till exempel regler, tidpunkter och aktuella händelser. Behöver du hjälp med frågor som kräver bedömningar eller gäller ett specifikt ärende får du prata med en sakkunnig handläggare. Söker du namngiven person hjälper vår växel dig.

Kundtjänsts mål är att besvara 85 procent av samtalen inom tre minuter. Under perioder med extra många samtal bemannar vi med fler handläggare men kan ändå ha svårt att nå målen. Under dessa perioder hoppas vi att du kan ha överseende med lite längre väntetider.

Via e-post


Om du ställer en fråga med e-post får du en bekräftelse på att vi har tagit emot din fråga. Vi svarar så snabbt som möjligt på alla mejl. Kundtjänst har som ambition att ge svar inom 24 timmar.

Vi skickar i normalfallet inga personuppgifter eller lösenord vi e-post. Vill du ha sådana handlingar skickar vi dem med brev.

Via brev


När du ställer frågor i brev svarar vi normalt inom fem arbetsdagar.

Vid besök


Om du ska besöka Jordbruksverket är det bra om du bokar tid med en handläggare för att vara säker på att du får träffa den du söker. Receptionen i Jönköping har öppet vardagar mellan 8 och 16:30 med undantag för vissa dagar före storhelger. Se öppettider under Kontakt och besök till vänster.

Dina ärenden


Handläggningstiden för ett ärende beror på vilken typ av ärende det gäller. Detaljerad information om handläggningstid finns till höger.

Allmänna handlingar


Vi strävar efter öppenhet och du har alltid rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga. Mer information om allmänna handlingar hittar du i Jordbruksverkets diarium, se länk till höger.

Våra blanketter och broschyrer


Våra blanketter och trycksaker hittar du enklast på webbplatsen under rubriken Rapporter, broschyrer och blanketter på startsidan. Allt material är gratis när du laddar ner eller skriver ut det själv. Om du väljer att beställa tryckt material tar vi ut en avgift för vissa trycksaker. I de flesta fall får du materialet hemskickat inom en vecka.

Det här förväntar vi oss av dig


För att vi ska kunna klara vårt åtagande vill vi att du
  • söker information på Jordbruksverkets webbplats
  • läser vår utsända information
  • skickar in riktiga och fullständiga uppgifter - våra e-tjänster är ett bra hjälpmedel för snabb och korrekt kommunikation
  • kommer in med kompletterande uppgifter när det behövs
  • skickar in dina uppgifter i rätt tid.

Dina synpunkter är viktiga!


Vi utför löpande kundundersökningar för att utveckla och förbättra oss. Vi ser gärna att du lämnar synpunkter på saker du tycker är bra eller dåliga.  Du är alltid välkommen att höra av dig och vår kundtjänst är till för dig. Du kan mejla eller ringa – kontaktuppgifterna finns i rutan till höger.
Senast uppdaterad: 2012-03-26