Jordbruksverket.se använder kakor (cookies) för att fungera på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om hur vi använder kakor.
Jordbruksverkets startsida
Enklare tillsammans
Mina Sidor: Version: 2.7.3 Tid: 20171002-1339

Information om sms-påminnelse

Genom ett sms kan du som är djurhållare få en påminnelse om att rapportera till nötkreatursregistret CDB.

Påminnelse efter sex dagar


Du får en påminnelse sex dagar efter att en händelse har skett om någon annan har rapporterat och angett dig som köpare eller säljare. Har du inte rapporterat efter 14 dagar kommer Jordbruksverket att påminna dig ytterligare en gång. Sms:et innehåller information om hur många händelser du inte har rapporterat. I CDB Internet kan du se vilka händelser som påminnelsen avser. Om du inte använder CDB Internet kan du få mer information av Jordbruksverkets kundtjänst. Du kan inte rapportera genom att svara på sms:et utan du rapporterar på det sätt som du brukar.

Kontrollera händelserna


Får du en påminnelse utan att du har missat att rapportera kan det bero på att någon annan felaktigt har angett dig som köpare eller säljare eller att någon av er har angett fel datum för händelsen. I sådana fall kan du kontakta oss via felanmälan i CDB Internet eller ringa till kundtjänst på telefonnummer 0771-223 223.
 

Djurhållaren har ansvar att rapportera inom sju dagar


Det är du som är djurhållare som har ansvaret att rapportera till CDB i tid.

Jordbruksverket kan påminna dig om

  • någon annan har rapporterat en händelse till CDB och de har angett dig som köpare eller säljare
  • ett slakteri har rapporterat att de har tagit emot ett djur från dig.
Du kan inte förvänta dig att alltid få en påminnelse via sms om du har missat att rapportera. Ta därför som vana att alltid rapportera till CDB så fort en händelse har skett och senast inom sju dagar.

Korrekt mobilnummer


Jordbruksverket har tidigare skickat ut information till dig som är djurhållare av nötkreatur där du haft möjlighet att ändra eller komplettera med korrekt mobilnummer. Om du fortfarande inte har gjort det kan du gå in på Mina sidor och ändra eller komplettera ditt mobilnummer under Mina kunduppgifter. Om du inte har e-legitimation och därför inte kan gå in på Mina sidor, kan du i stället kontakta Jordbruksverkets kundtjänst.

Mer information


Vill du ha mer information eller ändra ditt mobilnummer kan du kontakta Jordbruksverkets kundtjänst på telefonnummer 0771-223 223 eller via e-post kundtjanst@jordbruksverket.se