Jordbruksverket.se använder kakor (cookies) för att fungera på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om hur vi använder kakor.
Version: 3.1.1
Inloggad som  | Logga ut
Mina Sidor: Version: 3.1.1 Tid: 20190826-0839

Vanliga frågor om de nya reglerna om spårbarhet och växtpass

Vem berör de nya reglerna?

Vad räknas som en yrkesmässig verksamhet?

Får privatpersoner sälja eller byta växter med varandra efter 14 december 2019?

Ska alla yrkesmässiga verksamheter vara registrerade hos Jordbruksverket?

Hur ska jag registrera mig hos Jordbruksverket?

Kommer det kosta något att vara registrerad eller ha tillstånd att få utfärda växtpass?

Vad ingår i begreppet växter för plantering?

Vad innebär begreppet reglerade växtskadegörare?

Varför skiljer reglerna på spårbarhet och växtpass?

Vad behöver jag spara för uppgifter för att uppfylla spårbarhetskravet?

Vad står växtpasset för?

När behövs växtpass?

Behövs växtpass för kryddor?

Behöver jag kräva eller utfärda växtpass?

Ska grossister utfärda nya växtpass vid ompackning på terminaler om de till exempel köper in växter från olika odlare (från Sverige och andra EU-länder) innan de går ut till kunder?

Hur länge är ett växtpass giltigt?

Behöver jag utbildning för att få utfärda växtpass?

Vad gäller för mixade sändningar som till exempel växter på transportvagnar, så kallade cc-vagnar?

Är det tillåtet att skriva perenna mix eller gröna växter på växtpasset?

Vad gäller för samplanteringar eller hängande korgar (hanging baskets)? Växterna kan komma från olika håll.

Går det att kopiera ett ursprungligt växtpass?

Vad gäller för växtpass vid distanshandel?

Ska det finnas växtpass vid försäljning till yrkesmässiga aktörer i butiker/garden centers?

Behövs märkning med växtpass på varje kruka?

Kundtjänst

Vi har öppet helgfria vardagar

   måndag–torsdag 8.00–16.30

   fredag 8.00–16.00

0771-223 223

Fråga oss via webbenlänk till annan webbplats

Skicka e-post

Fråga oss via webben