Jordbruksverkets webbplats kommer att vara stängd tisdagen den 12 december klockan 17-21 samt onsdagen den 13 december klockan 20-24. Det innebär att du inte heller kan använda Jordbruksverkets e-tjänster. Anledningen är ett vi gör ett större tekniskt arbete.
Jordbruksverket.se använder kakor (cookies) för att fungera på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om hur vi använder kakor.
Jordbruksverkets startsida
Enklare tillsammans
Mina Sidor: Version: 2.7.3 Tid: 20171002-1339

Normer för frukt och grönsaker

Får ett äpple se ut hur som helst? Faktiskt inte. EU har detaljerade regler för ett tiotal frukter och grönsaker som slår fast hur dessa ska se ut för att få säljas inom unionen. Närmare bestämt finns sådana detaljregler för vindruvor, citrusfrukt, jordgubbar, kiwi, persikor, nektariner, päron, äpplen, paprika, sallat och tomat. Dessutom finns det också sådana regler för bananer, men det gäller bara gröna bananer och inte de som säljs i butiker.

I första hand är reglerna till för att underlätta kontakterna mellan odlare, grossister och detaljister. En del saker är dock bra att veta när man står i fruktdisken i butiken.

Butikerna ska ange ursprungsland


Alla butiker som säljer frukter och grönsaker ska tydligt tala om vilket land produkterna kommer ifrån.

Produkterna ska vara friska och fräscha


Praktiskt taget alla färska frukter och grönsaker som säljs i Sverige ska uppfylla en del minimikrav. Det betyder bland annat att de inte får vara ruttna eller mögliga, alltför stötskadade, eller angripna av skadeinsekter.

Hårdare krav för en del produkter


Om butiken påstår att produkten är Klass 1 eller Extra så ska den verkligen vara det också. Exakt vad de kraven innebär varierar från produkt till produkt, men i stort sett handlar det om att produkterna inte bara ska vara friska, utan de ska också se bra ut. Med det menas att de inte får ha mer än små skönhetsfläckar, och de ska dessutom ha den form och färg man kan vänta sig av sorten. Ett Granny Smith-äpple ska se ut som just ett sådant äpple.

Klass 2 däremot är till för att man ska kunna sälja produkter som kanske inte är så vackra att se på, men som ändå går utmärkt att äta.